Sociale Signalering + app breidt uit

Meer mogelijkheden voor ouderen, mantelzorgers en welzijnsorganisaties

Inleiding

De app Sociale Signalering + welke wordt gebruikt om ouderen in contact te laten blijven met hun familie en hun welzijnsorganisatie, gaat verder uitbreiden. De eerste stap is gezet, de app is gerealiseerd en deze wordt nu verder uitgebouwd. Service en support zijn belangrijk voor het gebruik van de app en daarom wordt het voor de vrijwilligers van de welzijnsorganisaties en de mantelzorgers gemakkelijker gemaakt om ondersteuning te bieden.

 

Het project

Veel ouderen hebben tegenwoordig een tablet of willen er een gaan kopen. Dit inzicht is gebruikt voor het creëren van de Sociale Signalering + app. De app kan worden geïnstalleerd op een tablet of smartphone en biedt een unieke mogelijkheid om ouderen contact op te laten nemen met hun mantelzorger, familie en hun welzijnsorganisatie. De app registreert wanneer de tablet of telefoon wordt gebruikt en hiervan wordt een melding doorgestuurd naar alle contactpersonen. Iedereen weet op deze manier dat alles in orde is. Door middel van de ingebouwde Belcirkel knop in de app kan overal worden gebeld met vooraf ingestelde contactpersonen zonder dat daarvoor internetverbinding benodigd is. Degene die gebeld wordt ontvangt ook een sms met GPS coördinaten en een kaart zodat deze persoon weet vanaf welke locatie gebeld is. Contacten zijn daardoor dichtbij. De welzijnsorganisaties bieden de app in samenwerking met vrijwilligers aan en zij bieden daarvoor ook ondersteuning. De app draagt het logo van de welzijnsorganisatie. Wil je meer weten over de app?: Lees hier meer

De vrijwilligers en mantelzorgers hebben de mogelijkheid nodig om de beste service en ondersteuning te bieden, ook op afstand. Daarom wordt het Social Alert Dashboard gecreëerd. Dit maakt het mogelijk voor de mantelzorgers om op afstand mee te kijken en eerst proberen te helpen, voordat een vrijwilliger wordt ingeschakeld.

De vrijwilligers krijgen door middel van het Social Alert Dashboard toegang tot de informatie van de gebruikers, de instellingen per gebruiker en toegang tot de gebruikers app. Op deze manier kan er door hen ook op afstand worden meegekeken en kan er service en support worden geboden indien nodig. De vrijwilligers kunnen bijvoorbeeld op afstand instellingen aanpassen indien er problemen zijn met de app.

Ouderen kunnen met hun vragen bij hun mantelzorger en bij de vrijwilligers terecht en dit zorgt bij hen voor rust en de gedachte dat er altijd iemand de tijd heeft om te helpen en uitleg te geven.

 

Verwachte output/gevraagde input

Het eindproduct bestaat uit het implementeren van het Social Alert Dashboard in de app om het voor de vrijwilligers en mantelzorgers gemakkelijker te maken om ondersteuning te bieden aan de ouderen. De instellingen van de app kunnen door de gebruiker, mantelzorger en vrijwilligers ook op de computer worden aangepast.

Terug naar overzicht